حاصل تلاش ورزشکاران ایران در المپیک ۲۰۲۴، کسب ۱۲ مدال شامل ۳ طلا، ۶ نقره و ۳ برنز بود. بدین ترتیب، المپیک پاریس بهترین عملکرد کاروان ایران بعد از المپیک لندن از نظر تعداد مدال‌های کسب‌شده است.

عملکرد ورزشکاران ایران نسبت به سایر کشورها در المپیک ۲۰۲۴ پاریس

المپیک ۲۰۲۴ پاریس بعدازظهر روز یکشنبه به پایان رسید و کاروان ۴۰ نفره ایران با ۳ طلا، ۶ نقره و ۳ برنز و مجموع ۱۲ مدال در رتبه ۲۱ جدول توزیع مدال‌ها قرار گرفت. ورزش ایران در المپیک ۲۰۲۴ نه تنها دومین آمار خوب حضور در این رویداد را از خود به جا گذاشت بلکه در جدول از کشورهای مدعی نیز بالاتر قرار گرفت.

کاروان خادم‌الرضا(ع) در میان کشورهای مسلمان و همچنین کشورهای منطقه عملکرد خوبی ارائه کرد و همین مسئله می‌تواند ورزش ایران را تبدیل به الگو کند. در واقع آنچه می‌تواند شاخص این الگو قرار بگیرد، جمعیت کشورها، وجود امکانات و همچنین حضور استعدادهای داخلی است که باعث شده کشورمان نمایانگر شاخص توسعه در بین کشورهای مسلمان و منطقه باشد.

کاروان ایران که با نام خادم الرضا علیه‌السلام در این دوره بازی‌ها شرکت کرده بود، تا روز یازدهم بازی‌ها هیچ توفیقی در مدال آوری نداشت اما در این روز با مدال برنزی که امین میرزازاده در کشتی فرنگی به دست آورد وارد جدول توزیع مدال‌ها شد و طی ۶ روز به مدال آوری خود ادامه داد.

ایرانی‌ها که متشکل از ۴۰ نفر بودند در این بازی‌ها حضور پیدا کردند. اما تنها ۱۲نفر توانستند در سه رشته کشتی فرنگی، کشتی آزاد و تکواندو مدال کسب کند. مانند همیشه این کشتی‌ گیران بودند که بار عظیم مدال آوری کاروان را به دوش کشیدند، البته نباید فراموش کرد که تکواندوکاران ایرانی هم سهم زیادی در این امر مهم داشتند.

گفتن این نکته هم خالی از لطف نیست که در جریان بازی‌های پاریس ورزشکارانی بودند که مدالی نگرفتند اما خوش درخشیدند مانند مهدی الفتی که در نخستین حضور المپیکی خود فینالیست مسابقات ژیمناستیک شد، رضا علیپور که بدون تجربه المپیکی در جایگاه چهارم سنگنوردی سرعت ایستاد و حتی شمشیربازی که با وجود ناداوری در جایگاه چهارم بخش تیمی قرار گرفت اما در نهایت آنچه در تاریخ ورزش ایران و بازی‌های المپیک ماندگار می‌شود، مدال این بازی‌ها است.

ایران در جایگاه نخست بین کشورهای منطقه

ایران در میان کشورهای مسلمان، خاورمیانه و شمال آفریقا به عنوان بهترین عملکرد شناخته شد و به الگویی برای توسعه ورزش در منطقه تبدیل شد.

۱- ایران در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از نظر کیفیت مدال و جایگاه در جدول رده نخست را به خود اختصاص داده است. (بالاتر از ۱۷ کشور)

۲- کشورهایی نظیر ترکیه، عربستان، قطر، لهستان، آرژانتین، پرتغال پایین‌تر از ایران قرار گرفته‌اند.

۳- برخی کشورها نظیر قطر و بحرین از ورزشکاران سایر کشورها استفاده کرده‌اند با این وجود در جدول رده‌بندی پایین‌تر از ایران هستند. هر چهار مدال بحرینی‌ها توسط ورزشکاران خارجی کسب شده و قطر نیز از ورزشکاران خارجی استفاده کرده، هر چند تنها مدالش توسط «موتاز بارشیم» که اصالتی قطری دارد، بدست آمده است.

۴- عربستان که در چند سال اخیر سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در ورزش انجام داده هیچ مدالی کسب نکرده است.

۵- پراکندگی جغرافیایی ورزشکاران ایرانی از جمله موارد مهم است که باید به آن توجه کرد. مدال‌آوران ایران در این دوره از شمال، غرب، جنوب و پایتخت بودند که این پراکندگی بیانگر وجود استعدادهای مختلف در اقصی نقاط کشور است.

۶- نیمی از مدال‌های ایران (۶ مدال) توسط متولدین دهه ۸۰ کسب شده است. در صورت رسیدگی و حمایت از این ورزشکاران، آینده ورزش ایران بیمه خواهد شد.

رکورد شکسته نشد

کاروان ورزش ایران به لطف این رشته‌ها و مدیریت تخصصی آنها، مدال‌های ارزشمندی در پاریس صاحب شد اما آنچه این عملکرد را قابل نقد می‌کند اینکه در مجموع فقط دو فدراسیون و سه رشته (با احتساب جداگانه کشتی آزاد و فرنگی) در مدال آوری نقش داشتند در حالیکه پیش از این فدراسیون‌های بیشتری صاحب مدال المپیک می‌شدند.

در المپیک توکیو ۷ مدال ایران در چهار رشته کشتی فرنگی، کشتی آزاد، کاراته، تیراندازی و وزنه برداری به دست آمد. در المپیک ریو ورزشکاران کشتی فرنگی، کشتی آزاد، وزنه برداری و تکواندو ایران را وارد جدول توزیع مدال‌ها کردند. در المپیک لندن کشتی فرنگی، کشتی آزاد، وزنه برداری، تکواندو و دوومیدانی باعث درخشش کاروان ایران شدند.

در هر صورت اینکه بعد از ۱۶ روز مبارزه در رشته‌های مختلف، کاروان ایران با ۱۲ مدال به کار خود در سی و سومین دوره بازی‌های المپیک پایان داد. ۱۲ مدالی که ارزشمند است اما نتوانست عنوان «بهترین عملکرد» را به کاروان اعزامی به پاریس اختصاص دهد. این عنوان همچنان در اختیار کاروان اعزامی به المپیک لندن است که ۱۳ مدال شامل ۷ طلا، ۵ نقره و یک برنز برای ورزش ایران به ارمغان آورد.

افتخارات ایران در ادوار مختلف المپیک

عملکرد مدالی و جایگاهی ورزش ایران در ادوار مختلف حضور در بازی‌های المپیک به این شرح است:

سال المپیک/شهر

تعداد شرکت کنندگان

تعداد و نوع مدال

جایگاه

۱۹۰۰ پاریس

۱ نفر

۰

۰

۱۹۴۸ لندن

۳۶ نفر

۱طلا

۳۶(آخر)

۱۹۵۲ هلسینکی

۲۲ نفر

۳نقره، ۴برنز

۳۰

۱۹۵۶ ملبورن

۱۷ نفر

۲طلا، ۲نقره،۱برنز

۱۴

۱۹۶۰ رم

۲۵ نفر

۱نقره، ۳برنز

۲۸

۱۹۶۴ توکیو

۳۶ نفر

۲برنز

۳۵

۱۹۶۸

۱۴ نفر

۲طلا، ۱نقره، ۲برنز

۱۹

۱۹۷۲ مونیخ

۵۰ نفر

۲نقره، ۱برنز

۲۸

۱۹۷۶ مونترال

۸۶ نفر

۱نقره، ۱برنز

۳۳

۱۹۹۲ بارسلون

۴۰ نفر

۱نقره، ۲برنز

۴۴

۱۹۹۶۶

۱۸ نفر

۱طلا، ۱نقره، ۱برنز

۴۳

۲۰۰۰ سیدنی

۳۵ نفر

۳طلا، ۱برنز

۲۶

۲۰۰۴ آتن

۳۸ نفر

۲طلا، ۲نقره، ۲برنز

۲۹

۲۰۰۸ پکن

۵۵ نفر

۱طلا، ۱نقره

۵۱

۲۰۱۲ لندن

۵۳ نفر

۷طلا، ۵نقره، ۱برنز

۱۲

۲۰۱۶ ریو

۶۳ نفر

۳طلا، ۱نقره، ۴برنز

۲۵

۲۰۲۰ توکیو

۶۵ نفر

۳طلا، ۲نقره، ۲برنز

۲۷

۲۰۲۴ پاریس

۴۰ نفر

۳طلا، ۶نقره، ۳برنز

۲۱

خدابخش حکیمی-خبرنگار تحریریه جوان قدس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.